Faktaa ja Fiktiota painotuotteesta

Kun puhutaan paperin ja painotuotteen ympäristövaikutuksista, on tärkeää erottaa, mikä on faktaa ja mikä fiktiota. Eurooppalainen paperiteollisuus on kestävällä tavalla tuotetun raaka-aineen, uusiutuvan energian ja kierrättämisen maailmanmestari. Kaikki kuluttajat eivät kuitenkaan tunnu sitä tietävän. Vuonna 2019 tehty Two Sides -tutkimus kertoo, että 59 % eurooppalaisista kuluttajista luulee metsien vähenevän Euroopassa, vaikka metsäala tosiasiassa kasvaa joka päivä 1500 jalkapallokentän verran. Kolmasosa vastaajista pitää paperin käyttöä tuhlauksena ja neljäsosa uskoo paperin vahingoittavan ympäristöä. Paperi- ja painoteollisuuden ympäristö­ vaikutuksista liikkuu monia harhaanjohtavia väitteitä ja virheellisiä mielikuvia. Paperi on ollut ihmiskunnan suosituin viestintä­ väline jo 2000 vuotta. Vaikka maailma digitali­ soituu, on painotuote edelleen tehokas tapa viestiä. Kun se valmistetaan ja kulutetaan vastuullisesti ja lopuksi kierrätetään, se on luonnostaan kestävä tuote. Painotuote ansaitsee edelleen asemansa viestinnän kivijalkana. Toivottavasti myös tulevat sukupolvet saavat nauttia painetun median koko kirjosta: kaupallisista viesteistä kaunokirjallisuuteen ja oppimateriaaleihin. Two Sides on maailmanlaajuinen, voittoa tavoittelematon hanke, joka pyrkii entisestään parantamaan paperi- ja painoteollisuuden toimintatapoja, jakamaan oikeaa ja tutkittua tietoa alan ympäristövaikutuksista sekä kasvattamaan kuluttajien luottamusta alan tuotteisiin. Two Sidesissa on mukana koko arvoketju: metsä-, sellu- ja paperiteollisuus, pakkausteollisuus, painoväri- ja muu alan kemianteollisuus, kustan­ tajat, painajat, viimeistelijät, kirjekuoritehtaat sekä jakeluyhtiöt. Lue lisää: www.twosides.info Kestävin viesti painetaan paperille

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MjM=